ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده

ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده

ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده

به مقاله ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده از تهران وکالت خوش آمدید
در این مقاله به تعریف عامیانه و حقوقی علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده می پردازیم؛
در ادامه شرایط ابطال را برای شما جمع آوری کرده ایم.

علامت تجاری چیست؟

پیش از آنکه به دعوای ابطال ثبت علامت تجاری، بپردازیم بهتر است با مفهوم علامت تجاری به طور کامل آشنا شوید. علامت تجاری، نشان، شکل، لوگو یا ترسیماتی است که محصولات و خدمات شما را با محصولات و خدمات سایرین متمایز می‌کند. این نشان از آن‌جا که در یاد مخاطبان می‌ماند در ادامه فعالیت شما  نقش مهمی دارد. بهتر است علامت تجاری انتخاب شده با نوع فعالیت آن کسب‌وکار مرتبط باشد
تا هروقت و هرجا مخاطب آن را دید، تولیدات و محصولات آن کسب‌وکار در ذهنش تداعی شود.

با عنایت به ماده ی 30 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری،علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف-علامت یعنی هر نشان قابل روئتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب-علامت جمعی یعنی هر نشان قابل روئتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ج-نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده,ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده,ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده

دعوای ابطال ثبت علامت تجاری چیست؟

برای فهم دقیق‌تر این موضوع توجه کنید به دعوای زیر که در همین زمینه مطرح شده:

در رابطه با این موضوع، شرکت اپل علیه شرکت پرپیر شکایتی مطرح کرده‌ و در آن از این شرکت خواسته لوگوی خود را عوض کند چرا که اپل ادعا می‌کند این لوگو شبیه به لوگوی اپل است.این درحالی‌ست که لوگوی شرکت پرپیر یک گلابی‌ست و اما ظاهرا اپل مدعی‌ست این لوگو شباهت زیادی به لوگوی آنها دارد.شرکت پرپیر که لوگویی گلابی شکل دارد و مرتبط با فعالیت این شرکت است که در زمینه‌ مدیریت دستور غذا و برنامه‌ریزی درخصوص وعده‌های غذایی است.کسب‌وکار نوپای پرپیر، اعلام کرد که اشتباهی انجام نداده است و دعوای ابطال علامت تجاری از سوی اپل بی مورد است، و با وجود اینکه این دعوای حقوقی بین این شرکت و اپل، برای آنها چندین هزار دلار هزینه داشته ولی آنها از لوگوی خود محافظت می‌کنند.

ابطال علامت تجاری

برای این‌که بتوانید از حمایت‌های قانونی مربوط به برند استفاده کنید، باید آن را در مرکز مالکیت معنوی به ثبت برسانید. گفتیم وقتی برندی به ثبت می‌رسد محصولات و خدمات شما را با سایر محصولات و خدمات متمایز می‌کند. هم‌چنین این کار باعث می‌شود استفاده از این نام و نشان تجاری مخصوص شما باشد
و فرد دیگری نتواند همین نام و نشان را برای محصولات خود به ثبت برساند.

ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده,ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده,ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده

شرایط ابطال علامت تجاری

اولین و مهم‌ترین شرطی که برای ابطال علامت تجاری وجود دارد، این است که آن برند حتما ثبت شده باشد.

اگر علامتی به مدت سه سال، تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ابطال اعلامت تجاری استفاده نشود، هر ذی‌نفع می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند.

آن‌چه در ماده ۴۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری آمده است، را می‌توان به عنوان شرایط ابطال علامت تجاری در نظر گرفت.

در این صورت می‌توان گفت علامتی قابل ابطال است که شرایط مندرج در بند الف ماده ۳۰ همین قانون و شرایط ماده ۳۲ را نداشته باشد. این شرایط از قرار زیر اند:

1. علامت ثبت شده نتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را متمایز کند.

2. علامت ثبت شده خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

3. مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن‌ها گمراه کند.

4. عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشان‌های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین‌الدولی یا سازمان‌هایی که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذی ‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

5. عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌. ‎‎‎و عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

6. عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

بیشتر بخوانید:

برای طرح دعوای ابطال ثبت علامت تجاری نیاز به وکیل دارید؟

همانطور که دیدید طبق قانون امکان طرح دعوای ابطال ثبت علامت تجاری وجود دارد. بنابراین وقتی صاحب علامت تجاری خاصی، بازار مشتریان، اعتبار علامت تجاری و سایر منافع تجاری خود را در خطر می‌بیند،
می‌تواند نسبت به علامت تجاری ثبت شده دیگر که در همان مورد مشابه فعالیت اوست،
واکنش نشان دهد و اقدام به طرح دعوا  نماید. همانطور که میدانید امروزه وکلای زیادی به طور تخصصی در زمینه‌ی علامت تجاری فعالیت می‌کنند.  وکلایی که اطلاعات بالا و تجربه کافی دارند. یکی از بهترین وکلای با تجربه در زمینه طرح دعوای ابطال ثبت علامت تجاری وکیل پایه یک دادگستری سارا جهانگیر فام هستند.

جمع بندی

در این مقاله تمامی قوانین و نکات مربوط ابطال علامت تجاری یا طرح صنعتی یا اختراع ثبت شده برای شما تشریح کرده ایم تا با آگاهی کامل برند خود محافظت کنید

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *